Реших да напиша няколко реда както за "nVidia 3D Vision Glasses" (които си купих на втора ръка, заедно с 3D монитор Samsung 2233rz и видео карта GeForce GTS450), така и за 3D технологията като цяло. Отбелязвам, че "nVidia 3D Vision" работи и със CRT монитори, които са с повече от 100Hz опреснителна способност (refresh rate), но такива здрави много малко са останали запазени (а ако са, то техните собственици си цъкат 3D с тях и не смятат да ги продават), а чисто новите са баснословно скъпи (над 1000 евро).
Ще започна с малко предисловие. Има няколко вида 3D технологии в момента:
1)
Anaglyph - това са синьо-червените очила.
Плюсове: технологията е перфектна за математически пространствени чертежи;
Минуси: не е добра за филми или игри, защото образа се зацапва предимно с червено-кафеникав цвят, който загрозява картината. Освен това не всички хартиени очила са добре балансирани като цветова наситеност на плаките и едното ви око може да се натоварва многократно повече от другото (имах разкъсани капиляри на едното око от такова гледане).
2)
Paralax - това е технология при която пред екрана се поставя "бариера", която най-често е изпринтирани решетки върху прозрачна хартия. Едното око вижда колони 1, 3, 5, ..., а другото око 2, 4, 6, ... Така двете очи едновременно виждат целия триизмерен образ.
Плюсове: технологията на практика струва само 5 евро;
Минуси: трябва да се стои абсолютно неподвижно (дори главата да не се накланя и с 1 градус настрани) точно срещу центъра на екрана, иначе се размазва образа между 2та кадъра; образът се разделя на 50% като качество, защото в един и също кадър се виждат и двата кадъра едновременно.
3)
"Активни" 3D очила - при тях технологията е редуване на ляв кадър, десен кадър... 120 пъти в секунда - т.е. по 60 премигвания на око за секунда. Това се нарича "опреснителна способност" (refresh rate), която за човешкото око минимума й е 60Hz. Но за да няма умора в очите са нужни 75Hz. За сравнение всички LCD (с изключение на 3D мониторите) работят на 60Hz, поради което дори с прехвалените "модерни" монитори, продължавате да имате главоболие и да ви се повръща след цял ден работа нон-стоп пред такъв монитор.
Плюсове: образът е кристално ясен при сравнение с предните 2 технологии; 3D образът е по-обемен; очилата изобщо не са толкова тежки (разбира се зависи и от самия производител - на nVidia са супер леки, докато на 3D телевизорите има очила, които са си направо товар);
Минуси: на някои 3D телевизори 3D изскачане и дълбочина просто са толкова некадърно направени, че почти липсват или се размазват (затова внимавайте какво си купувате и винаги искайте да го тествате в магазина, преди да сте платили!); изключително по-скъпи са в сравнение с "пасивните" очила; образът е по-тъмен (понеже тук едното очило е изцяло черно, ту другото - нали се редуват с мигането), дори и след като увеличих brightness на максимума му през "nVidia Control Panel", така и през самия монитор (но пък на филмите им се придава едно по-"cinema" усещане); очилата не са толкова тежки, но са по-тежки от новата "пасивна" 3D технология; при много силно 3D (като настройка), може да се получи както главоболие, така и силни болки в очите (затова не се изсилвайте много); образът се губи когато се движите по хоризонтала (т.е. сядате 5 човека на едно канапе и само централно стоящият ще вижда всичко добре);
4)
"Пасивни очила" - при тях едното око вижда левия кадър, дясното - десния. Едновременно. Това се постига чрез поляризирана светлина, излъчвана от екрана и чрез поляризирани очила (приемащи тази светлина) - всяко око приема само светлината, която е за него.
Плюсове: образът е кристално ясен при сравнение с първите 2 технологии; по-леки са като тегло и МНОГО по-евтини от "активните" очила; образът не се затъмнява; очилата са в пъти по-леки от "активните" и още толкова по-евтини! (спокойно можете да си оборудвате цялото семейство с очила за същите пари, с които ще си купите само един брой "активни"); образът не се губи когато се движите по хоризонтала (т.е. сядате 5 човека на едно канапе и всеки вижда еднакво добре всичко);
Минуси: 3D изскачането, така и усещането за дълбочина на сцената са почти незабележими (погледнете образа без очила и с очила - забелязвате ли разлика?); разделителната на образа пада наполовина (защото се вместват кадрите за 2те очи наведнъж върху екрана); главоболието почти липсва (защото и 3D-то почти липсва
)
Искам да уточня, че и при "пасивните" и при "активните" очила забелязвам едно и също ниво на развитие, независимо колко се рекламират като "модерни" двете технологии. При "активните", ако искате "изскачащ" образ от екрана, ще трябва да се примирите с адско главоболие и болки в очите, така и виене на свят. Ако пък намалите "изскачането", тогава се наслаждавате на прекрасно чувство за дълбочина (което коренно променя филмите - стават невероятно реални). Според мен това с "изскачането" дето го дават по всички реклами на такива екрани и телевизори, е пълна лъжа, защото никой няма да може да издържи на главоболието и дезориентацията. Но се получава наистина велико чувство за дълбочина в сцената! "Пасивните" очила пък изобщо нямат нито дълбочина, нито изскачане забележително някакво, супер леко почти незабележимо чувство за дълбочина и никога за изскачане (само на специално заснети клипове с перца, футболни топки и т.н.).
Активните очила тежат само 56 гр., така че не са кой знае колко "тежки".
Моят опит с "nVidia 3D Vision Glasses":
- Warcraft III изглежда страхотно (въпреки липсата на каквито и да било атмосферни ефекти в самата игра - супер стара е и на практика в нея има само 3D модели, които се бият върху терен и това е всичко). При ниска настройка на 3D-то се получава описаното от мен чувство за "дълбочина на сцената", което придава по-голяма живост както на филмите, така и на игрите. При висока настройка на 3D-то с удивление разглеждам всяко стръкче папрат, което "изскача" от екрана, както и всяка сграда (изглеждат като направени от картон, защото самите им модели са си такива - мината на орките е страхотно детайлна). Но и при такова 3D спирам да играя след 30 минути, защото започват да ме болят леко очите.
- World of warcraft изглежда с повече дълбочина, но няма как просто да изскачат (абсурд е да мислите, че на всяка игра или филм, ще се получава този ефект). Мога да кажа, че възприемането ми за играта е по-живо. Поради по-ниското ниво на 3D играта може да се играе спокойно и с часове без да заболят глава или очи!
- Всички останали игри, които се поддържат - някои си заслужават за игране в 3D, други - не (защото ефекта не ми прави играта по-жива, нищо че са съвместими). Най-новите в това отношение са: Prime World Defenders, Castle Storm, Portal 2, Need for Speed серията и суматии пуцалки и т.н. Определено не ми хареса да играя на 3D следните игри: Torchlight II (ефектът е ужасен), Borderlands 2 (при zoom-ване със някое оръжие трябва да си затварям едното око, ако искам да не се пръсне - ужасно бъгаво и неизпипано в тази ситуация!!!), Battle vs Chess. Още не съм играл Skyrim-а, но чувам огромни положителни отзиви за него в 3D отношение!!
- Филми - да, това всеки очаква да чуе. При гледане на Blue-ray 3D всичко е тип-топ, защото филмите са предварително определени. При директна конверция чрез софтуерът "TriDef" (този, който се ползва в 3D телевизорите за конвертиране в реално време от 2D към 3D) се получава 3D ефекта, който ме потапя във филмите. Сега гледах "Underworld" и от време на време сменях в 2D вариант - мога да кажа, че отношението ми към филма коренно се промени - преди си размишлявах кой герой какво прави, вълнувах се от действието - в момента се вълнувам и дивя само от 3D ефекта и нямам време за самия филм
Може би след като свикна с новата технология, ще започна да забелязвам и емоционалната страна на филмите отново
И определено мога да кажа, че
"TriDef" технологията е напълно съвместима с "nVidia 3D Vision"!!! Просто трябва да изберете в настройките "3D stereo (max refresh rate)" - това е!
Игрите при тази технология дори се конвертират в пъти по-добре отколкото с оригиналния софтуер на nVidia и поддържа много повече игри към този момент! Задължително си го инсталирайте, ако имате такъв монитор и очила (и видео карта).
Инсталирайте си го и ако имате 3D телевизор или 3D прожектор - този софтуер работи с всякакви видео карти и всякакви екрани, прожектори и монитори!!!
Разбира се и ATI създадоха свои очила и вече можете да се насладите на новата технология дори да нямате GeForce видео карта
Можете да използвате и iZ3D драйвъра за конвертиране, но той в момента е с много остаряла версия и сякаш е изоставен като проект.
Разбира се "TriDef" и "iZ3D" софтуерите ви позволяват да гледате 3D и през 3D телевизор или 3D прожектор, вързани през вашия комп.И определено не се лъжете от рекламите!!! Нещата
никога не изглеждат така:
И да знаете - ако конвертирате порно чрез програмата "TriDef" - циците изглеждат по-обемни!!!
Автор: Милен АтанасовИзточник:
http://forum.evowow.com/zabavlenie/86/3d-monitori-televizori-i-ochila/29510/